Kompletta kassasystem
Lagen om kassaregister
Du som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning måste från och med den 1 januari 2010 ha ett certifierat kassaregister. Detta har riksdagen beslutat om i en lag (2007:592). Syftet med lagen är att skydda seriösa företagare inom kontanthandeln mot illojal konkurrens. Lagen innebär att Skatteverkets kontrollmöjligheter ökar. Det innebär att det blir svårare för oseriösa företag att undanhålla intäkter. OBS! Skatteverket lättar på kraven för kassaregister till halvårsskiftet 2010Det har varit svårt för marknaden att få fram certifierade kassaregister. Den 29 maj 2009 beslutade därför Skatteverket att det räcker att företagare från första januari 2010 kan visa att de har beställt ett certifierat kassaregister som kommer att vara installerat senast den första juli 2010.Kassaregistret ska dock installeras så snart som möjligt. Den enda godtagbara orsaken till eventuell försening är att kassaregisterleverantören ej har möjlighet att leverera tidigare.
Kompletta kassasystem från ICD.SE
Kompletta kassasystem sålda av ICD.SE uppfyller redan idag alla krav som ställs enligt den nya lagen. Med varje sålt system skickas ett skriftligt intyg med som styrker just detta. I intyget framgår även att om skatteverket gör nya ändringar i lagen, inom systemets garantitid, så kommer ditt system att anpassas utan att du behöver lyfta ett finger.